Powered By Blogger

Lady Aisyah AR

Banner Yoishme Photobucket
Protected by Copyscape Web Copyright Protection

::People Who Appreciates Me::

If you're bored, play me!
 Rita Ora - How We Do .mp3
Found at bee mp3 search engine

Friday, December 3, 2010

Macam Cina?!!

Melodrama of Unknown at 11:00 AM
Meh sini aku cerita sikit pasal apa muka aku macam cina. Nak? Haaa……bukan apa, ada sorg blogger tu tanya aku, aku ni mcm cina ada mix ker…huhu….aku jawab di entry ni ya yank! Huhu…

Masa dulu2 zaman perang Jepun, Cik Rokiah yang merupakan seorang anak cina telah diambil bela oleh nenek aku yang ketika itu menetap di N9! Ketika remaja, Cik Rokiah bertemu dgn Tuan Ismail, lalu cinta mereka pun berputiklah. Setelah itu mereka dikurniakan seorang anak lelaki dan diberikan nama Abd Razak (Abuya aku la ni….)

En Abd Razak ini sedikit sebanyak mewarisi genetic keturunann Cina dr Cik Rokiah (Nenek aku). Siyesly, klu ak tgk gambar Abuya masa muda dia ak bantai gelak sampai nangis2!! Dah kurus sekeping!!! Tiup angin melayang2 ape, pastu pakai speck mata besar dan tebal!!! Seb baik tak da lingkaran itam mcm nerdy tue!!! Haaa…tp tak dpt disangkal mmg hansome lah…(Aku puji bkn sebab dia ayah aku semata ya, sebab mmg betul!! Kalau tak, tak kan Umi aku sangkut!!) huhuu….

Setelah itu, beliau bertemu dgn Cik Zainab yang ketika itu menjadi rebutan ramai. Sebab Umi pekerja baru masuk, so yang lelaki ni semua pun pakai test market lah. Kemudian berkahwinlah mereka atas dasar cinta. Kemudian lahirlah kami2 berlima dara dan sorg teruna bongsu!

Umi aku kata, masa aku kecik2 dulu aku paling rapat dgn abuya (anak ayah kononya…) Bila besar, paling terejal!! Bikin pening itu kepala. Hahhaha!!!

Kamu faham sekrg dr mn ak dpt saki baki darah cina tue?? Tapi aku melayu!! Aku tak reti cakap Mandarin ke apa ker. Aku reti ckp melayu dn English (blhlah…). Kadang2 tu merepek bahasa jepun ngan bestie aku, Yati. Dia mmg rakan merapu ak paling besh punya! Hahhah!!

Masalah yang aku hadapi yg membuatkan aku gelak sendiri:

1. Bila aku msk toilet, klu ada kanak2 melayu nk masuk toilet gak, dorang akan kata
“Jangan masuk sini, Cina guna”
Aku maafkan kebiadaban mereka sebab mereka kecil lagi. Bukan sebab perkauman ya, tapi aspek kebersihan. Kamu faham2 sendirilah ya.

2. Bila aku kat shopping complex tgh belek2 brg, dtg pula sales girl cina. Mulalah dia bebel kat aku dlm bahasa cina. Aku angguk2 sengeh jer lah sampai dia diam. Pastu dia tgk aku, ak tgk dia. Stunt kejap baru aku ckp yg aku ni melayu! Pastu nnt mulalah ayat yg biasa aku dgr..
“Owh sorry!!! Igtkan U cina!! Muka mcm cina!!! Hahhaha”
3. Dalam class, bila cikgu panggil nm ak, ak angkat tgn pastu dia bg muka terkejut beruk dia…
“Mati2 sy igt awk ni Cina….”
4. Sama juga bila aku kt cashier nk byr, dpt pula cashier cina. Dia tnya ak dlm bahasa cina. Aku sengeh kata 
“No..no…I’m a Malay. I don’t speak Chinese…”
5. Pastu kena ngorat ngan lelaki cina. Walaupun aku dah gtau dia aku ni melayu, tp still nak usha gak! Sampai ajak aku g clubbing bagai. Aku tak retilah nk clubbing2 bagai ni. Aku clubbing dlm bilik aku sendiri sudey. Narilah kau nk macam hape sekali pun. Kan..kan…siap leh nyanyi, snap sne sini, benti makan kt dapur…sambung balik. Haa…itu bru fun!!!!!

Apa pun, tak kisahlah apa pandangan mereka pada kita, yang penting kita tahu apa yang kita buat. Mereka nak ngumpat kita sekali pun, biarkan. Pahala ke kita, dosa ke dia. Sorang benci kita, seribu akan syg kita. Betul tak….huhu…(Apa kena mengena?? entahlah...layan jer lah...)

p/s: I'm Proud to born as a Malay!!
Free Signature Generator
www.tips-fb.com

25 VVIP Readers on "Macam Cina?!!"

Kenzo on December 3, 2010 at 11:06 AM said...[Reply to comment]

"Sama juga bila aku kt cashier nk byr, dpt pula cashier cina. Dia tnya ak dlm bahasa cina. Aku sengeh kata

“No..no…I’m a Malay. I don’t speak Chinese…”"

ini memang kita serupa..ahaha,
dengg tambah dekat Gurney Penang. Ramai cina, memang silap kalau pergi makan dekat situ.

ashraf on December 3, 2010 at 11:07 AM said...[Reply to comment]

Bukan sebab perkauman ya, tapi aspek kebersihan. Kamu faham2 sendirilah ya.

aku suke ayat ni.siyes :)

nazirulhazwan~ on December 3, 2010 at 11:23 AM said...[Reply to comment]

mmg nmpk cm cine pon;p
den pon same.haha

YanaHime on December 3, 2010 at 11:32 AM said...[Reply to comment]

akak faham sebab hadapi benda yg sama...sll aiyee(makcik) tua mai tegur dlm bahasa cina...pastu kita plak yg blur...

apiz.kamarudin on December 3, 2010 at 11:38 AM said...[Reply to comment]

oh, mcm saye lah...hehehe
senasib..byk kali org bercakap cina dgn saye :)

Sang Gabriel on December 3, 2010 at 11:40 AM said...[Reply to comment]

kau akan ada banyak advantage kalau kau belajar bahasa cina...serius

Unknown on December 3, 2010 at 11:53 AM said...[Reply to comment]

snasib la kte, even if pkai tdung bru org recognise i mlayu..

Anonymous said...[Reply to comment]

Heheheeh~ msti bezkn ada mcm2 darah keturunan! =))

azzey on December 3, 2010 at 12:28 PM said...[Reply to comment]

Aisyah AR: Muka chinese look sweet apa?.....hi3.....

p/sz: slm ziarah & slm kenal ye......AZZEY....

Gen Fujita on December 3, 2010 at 12:42 PM said...[Reply to comment]

Some chinese also said that I look like a chinese, although I'm pure javanese. LOL.

farah on December 3, 2010 at 1:03 PM said...[Reply to comment]

memang nampak cam cina pon ! saya nampak cam benggali haha

Qib on December 3, 2010 at 1:05 PM said...[Reply to comment]

hehe. bukan cina..macam korea.. haha


Baby untuk dibeli!
Kita dan BABI!

aishareoils on December 3, 2010 at 1:08 PM said...[Reply to comment]

hai amoi....hehehehe...

Anonymous said...[Reply to comment]

Haha...nasib kita serupa cuma bezanya saya tidak sangat diganggu dengan soalan berbahasa Cina bila bertudung. Tapi kalau ada orang tak kenal baru nak tegur, dorang akan pandang atas bawah dan buat muka pening-pening...

ada kelebihan dan kekurangannya juga tapi kita enjoy saja. Bukan semua orang macam kita. Ya tak?

^_^

Anonymous said...[Reply to comment]

dulu masa saya free hair,ade gk la cine yg tegur sy dlm bhsa cine.tktahu sbb ape.mybe mata sedikit sepet dan saya buat rambut fringe pokok kelapa tu kot.hehe

Pocket on December 3, 2010 at 2:20 PM said...[Reply to comment]

Pocket pun muka cam cina gak,
setakat kena cakap hokkien kat penang ni memang selalu lah.
dah muka camtu kan, camana nak wat.
tambah janggut sikit kot. bg nampak beza sikit.
tp kalau awak susah la nak tambah janggut kan..
hheheheheh:)

Lyaa Suriany on December 3, 2010 at 2:28 PM said...[Reply to comment]

hehe

yunk oit

terjwb suda

sirap on December 3, 2010 at 3:16 PM said...[Reply to comment]

ipoh mali ipoh2 mali

Unknown on December 3, 2010 at 3:34 PM said...[Reply to comment]

kite mempunyai pengalaman yang sama lah...ade geng..hee~

IronHeart2204 on December 3, 2010 at 3:57 PM said...[Reply to comment]

wah..nih bley dibuat buku salasilah...haha
y not awk wat blog fmly?...intresting kan

Usagi on December 3, 2010 at 4:02 PM said...[Reply to comment]

macam jpon pon ada lor

FarhanaFabulous on December 3, 2010 at 4:07 PM said...[Reply to comment]

ade mix ghupenyee...patot pun comel jek..mmg cm chinese..

Aretikz on December 3, 2010 at 4:49 PM said...[Reply to comment]

Erk? Hehe.. As same as me.. tp xda mix cina la.. hehe.. part masa jual pisang depan tadika cina.. semua cakap cina dgn saya.. aduhai.. balik2 penat ulang benda sama.. "maaf, saya bukan cina" hehe..

Aujinz on December 3, 2010 at 4:51 PM said...[Reply to comment]

hahahhaha..

dah agak dah..

Anonymous said...[Reply to comment]

haha..senasib la kan..huu..org vietnam pun dok cakap vietnam kalo tsempak ngn aku..hahah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

A GURLZ LIKE ME!! Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipietoon Blogger Template Image by Online Journal