Powered By Blogger

Lady Aisyah AR

Banner Yoishme Photobucket
Protected by Copyscape Web Copyright Protection

::People Who Appreciates Me::

If you're bored, play me!
 Rita Ora - How We Do .mp3
Found at bee mp3 search engine

Thursday, December 2, 2010

Tips Cinta Jarak Jauh

Melodrama of Unknown at 4:31 AM
Pernah tak korang terfikir, 
Macam mana lah nnt bila aku dah habis belajar dan dia pun dah habis belajar. Masing2 perlu tempuhi alam pekerjaan. Tapi aku kena praktikal di JB dan dia pula harus menunggu posting dan berada di Penang?
Inilah masa kamu akan alami cinta jarak jauh. Ye lah, tak kanlah kamu nk mengharapkan dia berada di Jb selalu. Memanglah, bak kata pepatah “lautan Api sanggup ku renang” bagai. Tapi come on….munasabahlah sikit. Lain lah kalau dia ada jet peribadi blh ulang-alik anytime you need him.

Kamu kena ingat, dia cuma manusia biasa, seperti kamu. Ada pelbagai tanggugjawab lain.

Cinta jarak jauh ni mmg banyak dugaannya. Dugaan dari segi apa??

Kejujuran. Rindu. Kalau gaduh tak leh lagi nak dtg bagi bunga, kad ataupun coklat. Tak boleh nak luangkan masa selalu. Bila kita sedih, dia tak da disisi. Bila dia sakit, kita risau tak senang duduk. Bila dia berjaya capai sesuatu, kita tak boleh nak sama meraikannya. Perasaan risau dia akan di ngorat orang. Risau dia akan lupakan kita lama-kelamaan. Dan banyak lagi dugaannya.

Ada kawan yang aku kenal, masa di campus bercinta sampai tak ingat dunia. Tapi bila boy dia practical, dgr2 dah putus!!! Padahal, masa bercinta merangcang segala bagai. Nak tunang itulah, nak nikah inilah.

Ada kawan yang aku kenal beritahu aku yang dia terpaksa putus hubungan dgn boy dia sebabkan boy dia jauh, dia mula rasa cinta antara mereka semakin pudar. Tambahan pula, dia sedang rapat dgn lelaki lain disini.

Aku mampu mendengar je lah. Nasihat, aku rasa dah berbillion aku bagi. Tapi tu lah, fikiran orang ni bermacam-macam. Kehendak mereka berbeza-beza. Pada aku, cinta jarak jauh ni tak menjadi masalah. Masalah nya itu datang dari diri kamu sendiri. Kamu kata aku tak pernah rasa?? Siapa kata?? Abis tu, tiap kali cuti sem tue bukan?? Walaupun sebulan…….terasa bagai (kamu sambunglah ayat tue sendiri…)

Tapi aku akui. Hubungan aku sangat harmoni dan aman. Semakin jauh kami, aku rasa semakin segar hubungan kami. Aku akui juga, hal ni tak kan berjaya tanpa usaha. Oleh itu, kamu haruslah usaha mencari akal bagaimana mahu mengekalkan perhubungan itu.

Tips Cinta Jarak Jauh:

Update Each other
Seperti aku, bila aku sampai JB je, aku cepat2 call dia beritahu aku dah sampai JB. Walaupun waktu tue baru nk pukul 7am. Dengar suara dia yang tengah mamai tue, buat aku gelak.

Beritahu dia aktiviti kamu yang kamu terujakan sgt. Macam kamu nk g reunion kawan sekolah lama ker, family picnic esok hari ker atau pun ayah kamu baru beli kucing comel ker.

Sharing
Bila aku rasa sepanjang hari tue aku sangat sibuk dan tak sempat nak bermesej dgn dia, aku akan bagi dia mms. Kalau time tu, aku tgh makan ABC, aku bg dia gambar ABC tue. Tgk ajer nnt reaksi dia. mesti buat kamu gelak lagi. (Jgn kamu bg gambar yg tak senonoh sudahlah…tak dapat den nk tolong eh!)

Ataupun, kamu tertangkap aksi kelakar kucing kamu, share ngan dia. kamu beli sesuatu yang baru, bagi dia lihat.

Ada masa dan ketika, kamu akan dilanda masalah. Mengadu pada dia. biar dia tahu, biar dia faham keadaan kamu ketika itu.

Kamu telah berjaya memasak sesuatu yang kamu tak pernah cuba. Snap and send the mms to him! Simple as that!!! Tgk ajer reaksi dia. Mesti kamu akan senyum sampai telinga!!!

Reminder
Pada aku ini sangat penting. Tidak kira macam mana sibuk sekali pun aku, aku pasti akan bagi text
“I miss u, wish u were here…” pada dia. aku nak dia tahu betapa aku sgt terasa ketiadaan dia disisi.

Ataupun text yang ringkas
“I love u like heaven. Don’t ever forget that!!” Pasti hati kamu dan dia semakin subur dek cinta!

Berhubung
Sekali sekala, buatlah super saver dan berboraklah. Ye lah, tak semua benda kita boleh cerita melalui texting dan mms. Sometimes we need to talk to express our thought and feeling even more details.

Lullaby
Mesti antara kamu tak ramai praktikkan ni. Tapi aku suka tiap kali bila aku nk tido dia dodoikan aku dgn lagu fav lullaby aku tue. Ak panggil lagu tue, lagu ‘Miaw, Miaw’.
“Terbangla burung terbang, terbang tinggi2, adik dengan abang, hati dah bersatu, abang nk jadi kucing, kerinching miaw miaw. Otak abang pun dah mereng, hatiku dilanda penyakit angau.”
Kamu tahu, lagu ni buat aku tidur dengan senyuman. Betapa hati aku tenang ketika itu.

Datanglah, Januari, februari, march, dan April sekali pun. Jika beginilah layanan yang diberi, yang aku terima…aku percaya perhubungan itu akan kekal. Insyaallah. Pesananku, kita hidup mesti kreatif! Sesuatu itu tak kan kekal, tak kan tercapai tanpa usaha. Ikut gerak hati, tapi jgn lupakan logic akal!!!
Free Signature Generator
www.tips-fb.com

4 VVIP Readers on "Tips Cinta Jarak Jauh"

Amiey White on December 2, 2010 at 6:21 AM said...[Reply to comment]

so sweet :D bf amiey pun jauh xde la jauh ssh nak jumpe but kalau nk add amiey kat fb tgk la kami berjiwang di khalayak ramai :D yang penting trust each other n kena selalu cakap apa x puas hati :D hehe >.<

fifianggun on December 2, 2010 at 10:23 AM said...[Reply to comment]

saya pon sama macam amiey kat atas tu,,kami pon jauh n salu berjiwang jugak kat fb,,hahaha,,tpi apa nk kesah,,,erm,,,org lain y dekat xrasa kite y jauh ni la y dapat mrase sume tu,,huhu,,,suke tips ni,,,hehe,,

farinajaafar on December 2, 2010 at 2:46 PM said...[Reply to comment]

like it...sy dr dulu sejak study di campus asyik berjauhan je..dia di sini sy di sana,,sy di sini,,dia pulak yg kene keje dekat tmpt lain...nsib la rmh dia dgn umah sy xjauh mana..so bolehlah jenguk2 mak dia selalu..sbg pgubat rindu...hehehehe...harap2 bila dah kawen nnt selalu bsama...

Anonymous said...[Reply to comment]

like this tips...sgt bguna...hoho.. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

A GURLZ LIKE ME!! Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipietoon Blogger Template Image by Online Journal